Iedarbīgs, pamanāms mārketings tagad pieejams arī uzņēmumiem ar nelielu mārketinga budžetu
- Edgars Stanga
- Feb 6, 2023
- 3 min read
Updated: May 13, 2024

Ideja mārketinga ārpakalpojumam jauniem un nelieliem uzņēmumiem mums radās, apskatot brutāli atkailinošu statistiku. Latvijā ir 181,000 uzņēmumu. Tādu, kas var atļauties izmantot lielo reklāmas, grafiskā dizaina, PR, digitālo vai pasākumu aģentūru pakalpojumus ir plus mīnus pieci simti. Tad kur mārketinga idejas un risinājumus atrod pārējie? Digitālo mārketingu, soctīklu saturu, produktu un pakalpojumu komunikāciju taču vajag jebkuram biznesam. Ko dara tie?
Meklējam menedžeri ar 17 rokām
Īsā atbilde – eksperimentē. Te zem sitiena parasti nokļūst tas drosmīgais cilvēks, kas ir piekritis kļūt par mārketinga projektu vadītāju vai direktoru. No viņa (vai visbiežāk, viņas) tiek prasīta pilna prasmju plejāde, kas citkārt piemīt pieciem dažādiem savas jomas profesionāļiem.

Viņam ir jāuzbur gada mārketinga plāns (stratēģiskā plānotāja darbs), jāizdomā reklāmas idejas (radošā direktora darbs), jāsacer reklāmas teksti (kopīraitera darbs), jārūpējas par publicitāti (PR cilvēka darbs), jāizveido digitālā mārketinga saturs, jāprot maketēt, animēt un par priekšrocību tiks uzskatīta spēja spēlēt klavieres ar kreisās kājas pirkstiem. Ok, ironija, bet tā aptuveni izskatās vidējais Latvijas darba sludinājums, kurā uzņēmums meklē mārketinga cilvēku.
Taču mūsdienās mārketings ietver tik dažādas disciplīnas, ka uzņēmējam nav praktiski nekādu izredžu atrast profesionāli, kas apvienotu visas šīs kompetences.
Bet ko darīt – budžeta, lai uzņēmums algotu visu profesionāļu armiju ārpusē nav. Gaidām labākus laikus un tiekam galā ar iekšējiem resursiem. Tā bija līdz šim. Taču tagad šim izaicinājumam ir parādījies risinājums: mārketinga ārpakalpojums.

Mārketingā kā filmās
Mazliet no filmu industrijas aizkulisēm. Pār kino radīšanas pasauli valda producenti. Tie ir cilvēki ar super plašiem sakariem, kas konkrētam kino projektam piesaista tam piemērotākos scenogrāfus, specefektu veidotājus, kaskadierus, dekoratorus, stilistus, utt. Mārketinga ārpakalpojums dara to pašu, tikai komunikāciju sfērā. Klienta vajadzībai tiek pielasīta profesionāļu komanda, kas sanāk un izšķīst līdz ko uzdevums paveikts, tā optimizējot izmaksas.
Mārketingam ir daudz kopīga ne tikai ar filmu industriju, bet arī… trepēm. Katra produkta ceļojums sākas ar pirmo pakāpienu - stratēģiju tirgus iekarošanai. Tai seko taktiskais plāns, kur un kādos kanālos tas tiks īstenots, tad radošās idejas un visbeidzot - izcils to izpildījums bildēs un tekstos.
Un te uzņēmējam parādās iespēja uzelpot - lielākā mārketinga ārpakalpojuma priekšrocība ir tā, ka viņam nevajag algot stratēģi, radošo ideju radītāju, mākslinieku, dizaineri vai teksteri, lai šo visu iegūtu.

Vairums mārketinga pakāpienu ir vienreiz izveidojami un ilgtermiņā lietojami – uzņēmumi taču neveido stratēģijas bez apstājas. Tā vietā jēdzīgāk ir īslaicīgi piesaistīt profesionāli, kas sagatavos tirgus apguves plānu, pozicionējumu, radošās idejas, online mārketinga stratēģiju un tālāk - uzņēmuma mārketinga cilvēks uzrauga visa kopuma ieviešanu dzīvē. Sliktās ziņas – daudzi uzņēmēji pārlec pirmajiem pamata pakāpieniem un uzreiz grib redzēt radošo saturu, īsti vēl nesapratuši kurp kāpj. Tādu lēcienu veicot, ne viens vien klūp un krīt, lieki šķiežot jau tā pieticīgo mārketinga naudu un jaudu.
Mārketinga zviedru galds
Marketinga ārpakalpojums darbojas kā komunikāciju nozares zviedru galds. Klients no tā atlasa savai gaumei, apetītei un vajadzībām atbilstošāko un maksā tikai pat to, ko izmanto.

Lielās komunikāciju aģentūras ir dārgas tāpēc, ka tām ir jāapmaksā apjomīgs un bieži super kvalificēts darbaspēks. Bet mazā un vidējā segmenta uzņēmumiem visa 30 cilvēku triecienvienība nav vajadzīga. Pasūti mārketinga trepīšu vienu pakāpienu un - uz redzēšanos! Parādās iespēja pasūtīt nākamo - sanākam atkal.
Mūsu piedāvāto ieguvumu biznesam viegli saprast, salīdzinot to ar sporta zīmola outletu. Tu vari iegūt to pašu “lielajā” veikalā noskatīto hūdiju šeit, tikai lētāk.
Citiem vārdiem - lielās aģentūras kvalitāte par mazās aģentūras cenu. Un ar fleksiblu, klientam pielāgotu komandu, ko aģentūra ar fiksētu darbinieku sastāvu nevar piedāvāt.
Nākotnes komunikāciju aģentūra nebūs aģentūra. Tā būs kā tirgus placis, kurā radošie profesionāļi brīvi tīklosies un pārdos sava talanta kapitālu jebkuram interesentam. Aģentūras kā mēs šo tīklošanos koordinē, pielāgojot klientam viņa vajadzībai piemērotāko profesionāļu komandu. Tā iespēju tikt pie jaudīga mārketinga iegūst arī mazais un vidējais bizness, ko līdz šim no laukuma noslaucījuši attiecīgo nozaru lielākie spēlētāji. Bet šie ir jauni laiki. Izmanto to iespējas gudri.

コメント