Pirmā mārketinga-pēc-pieprasījuma aģentūra Latvijā
- Edgars Stanga
- Aug 26, 2022
- 3 min read
Updated: Aug 28, 2022

Kā ar visu jauno, arī te laikam jāsāk ar skaidrojumu. Mārketings pēc pieprasījuma (MPP) ir jauns komunikāciju pakalpojumu sniegšanas modelis, kurā aģentūra klienta mārketinga vajadzībām pielāgo tām piemērotāko izpildītāju komandu. To savukārt sastāda neskaitāmi savas nozares speciālisti Latvijā (un pasaulē), kas darbojas kā brīvmākslinieki. Aģentūra veic ideju izstrādi – klientam pielāgota komanda tās realizē.
Kāds klientiem no tā ieguvums? Izmaksas. Viņš maksā tikai par to, ko pasūta, nevis aģentūras biroju Rīgas centrā, jahtām tās īpašniekiem un ļoti, ļoti labu Nescafe kafijas automātu. Šim komunikāciju biznesa modelim ir stipra līdzība ar ģenerāluzņēmēju celtniecības jomā. Pasūtītājs pasūta būvi (reklāmas kampaņu, logo izstrādi, zīmola attīstības stratēģiju, mājas lapu, u.c.) pie ģenerāluzņēmēja (aģentūras), kas tālāk gana desmitiem citu apakšuzņēmēju un pasūtītāja priekšā atbild par rezultātu.
"Kur jums birojs?" - "Visur."

Nesenā prezentācijā jaunam klientam uzpeldēja citkārt loģisks jautājums:
- Starp citu, kur jums ir birojs?”, uz ko sekoja acīmredzami mulsinošs pretjautājums
- Jūs gribētu mums viņu apmaksāt? Nu, labi, noīrēsim… - Bet prezentācijas tad kur? - Mēs tām nomājam telpas coworkingā.
Nepateikts gan palika šis - jūs, klient, tajā birojā parādītos varbūt 5 reizes gadā, bet piestādītajās tāmēs (apslēpti) būs ietverti arī visi administratīvie izdevumi - īre, komunālie, komunikāciju un citas izmaksas, kuru aģentūrai bez piesaistes konkrētiem kvadrātmetriem vienkārši nav. Un tāmes kļūst maigākas. Var jau klients maksāt par to kafijas automātu, bet tāda sālīta tā kafijas tasīte gada griezumā sanāks…
Attālinātais darbs ir ieviesis nu jau neatgriezeniskas izmaiņas veidā kā strādājam. Izrādās, produktivitāte ne tikai nekrītas strādājot patstāvīgi, bet arī darba efektivitāte ir viegli mērāma. Iespējams, kovids tūlīt būs uzveikts, mēs visi drīz atgriezīsimies birojos, bet lielais jautājums paliek – vai vajag?
MPP aģentūra strādā visur. Tās birojs ir gan saulainā Barselonas rivjerā, gan Valmieras savrupmājā, Kuldīgas piepilsētā un Apšuciemā. Visam šim radošajam kopkorim galā stāv viens, kas klienta priekšā atbild par konstanti nemainīgu kvalitāti – Cartel.
Pāris darītāju vietā – desmitiem
…un izmaksas par tiem adekvātas. Viens no klienta ieguvumiem, sadarbojoties ar MPP tipa aģentūru ir ātrums un komandas motivācija. Tam ir loģisks izskaidrojums. Darbinieks tradicionālā aģentūrā, sauksim to tā, saņems algu neatkarīgi no tā, cik ātri padarīs savu darbu – patiesībā viņš konstanti cīnās par to, lai projvads viņam iedotu pēc iespējas vairāk laika.

MPP aģentūras piesaistītam profesionālim motivācija ir pilnīgi cita. Viņš/viņa grib padarīt darbu pēc iespējas ātrāk, jo ātrāk varēs ķerties pie nākamā pasūtījuma un nopelnīt vairāk. Otrs - tā kā brīvmākslinieka alga nav garantēta, viņš darīs visu iespējamo, lai turpinātu saņemt regulārus pasūtījumus un tā stabilizētu savus ienākumus. Ar paviršu darbu to nepanākt, tāpēc viņa atdeve ir nemainīgi augsta.
Vēl viens vērā ņemams faktors – jebkuram tradicionālās aģentūras īpašniekam ir interese primāri pārdot sava līguma darbinieka stundas, jo viņa alga ir fiksēta. MPP aģentūra ir ieinteresēta klientam piedāvāt labāko savas nozares speciālistu. Parastā aģentūra jebkurai klienta vajadzībai piedāvās to pašu darbinieku setu. MMP - tādu profesionāļu komplektāciju, kas attiecīgajā sfērā ir labākie. Turklāt kadru izvēle te būs mērāma desmitos...
Latvijā liela daļa izcilu mārketinga un reklāmas jomas talantu, kas ir uzpumpējuši savu profesionālo bicepsu nevēlas strādāt lielajās aģentūrās, ir tās pametuši un nu pārdod savu darbu kā freelanceri/mikro uzņēmumi. Tad kā jums, klientam, pie viņiem tikt? Viņus komplektēt, kā reizi, arī ir Cartel funkcija.
Te pie viena projekta dažādi brīvsolī aizgājušie speciālisti satiekas kā komanda, bet pie nākamā projekta, nu jau cita pasūtītāja algoti pārtop par konkurentiem (lūk, starp citu, arī pamatojums Cartel nosaukuma izvēlei).
Visas klienta lūgšanas uzklausītas?
Vai MPP aģentūras modelis derēs jebkuram klientam? Diez vai. Šis mārketinga komunikāciju jaunievedums būs piemērotāks mazo un vidējo uzņēmumu segmentam. Lieliem zīmoliem, kuru mārketinga vajadzību apjomi ir lieli, parasti vēlas stabilu komandu, tā sagaidot paredzamu rezultātu. Būtu dīvaini, ja TELE2 vai Swedbank kampaņas katru reizi veidotu jauni ideju radītāji un izpildītāji. Jebkurš klients vēlas atrast un uzturēt ilgtermiņa sinerģiju ar stabilu komandu.

MPP modeļa parādīšanās nenozīmē lielo aģentūru norietu. Drīzāk - iespēju pie spilgtām kampaņām tikt arī tiem klientiem un uzņēmumiem, kuriem nav teleoperatora vai pārtikas lielveikala budžetu.
Uzreiz gan jāpiebilst, ka arī MPP aģentūra nav nekāds ceļojošais klaidoņu tabors – ja klients saņem vēlamo mārketinga komunikāciju saturu sev vēlamā kvalitātē, visticamāk, viņš turpinās pasūtīt reklāmas kampaņas, digitālo mārketingu, grafisko dizainu, jaunu zīmolu izstrādi vai tirgus iekarošanas stratēģijas pie Cartel un aģentūra savukārt turpinās algot tos pašus profesionāļus.
Cik garš, tik plats. Tikai lētāk un ar klienta vajadzībām pielāgotu komandu. Bet nu bez tā Nescafe…
Comments